چاپ سیلک: ما چطور بر روی محصولاتمون طرح می‌زنیم؟

چاپ سیلک|چاپ|چاپ دستی|سیلک اسکرین|استودیو طراحی گدار|


 

ما چطور بر روی محصولاتمون طرح می‌زنیم؟ طرح یا نقش‌زدن روی پارچه و انواع منسوجات و پوشیدنی‌ها قدمت بسیار زیادی داره. اما ما در اینجا می‌خواهیم یکی از نمونه‌های تقریباً نوظهور این کار را که قدمتش به حدود دویست سال قبل و انقلاب صنعتی میرسه براتون بازگو کنیم.

چاپ سیلک

نمونه اولیه چاپ سیلک را اولین بار چینی‌ها حدود هزار سال بعد از میلاد انجام دادند اما تا قرن هجدهم میلادی این نوع نقش زدن روی پارچه اینقدر مرسوم نبود. انقلاب صنعتی و جنگ جهانی دوم نقطه عطف‌هایی برای چاپ سیلک بودند. بعد از جنگ پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی تولید انبوه شد و چاپ سیلک که تا قبل از اون با توری‌های ابریشمی انجام می‌شد با الیاف مصنوعی ارزان‌قیمت‌تر گسترش پیدا کرد.

پس احتمالاً تا اینجا متوجه شدیم که برای چاپ سیلک به یک توری نیاز داریم. این توری روی یک کلاف یا چارچوب قرار می‌گیره و در طی مراحلی به واسطه ماده‌ای به نام لاک حساس نقشی که می‌خواهیم چاپ کنیم روی توری ثبت می‌شه و بعد از آن ما می‌تونیم با رنگ دلخواه طرحمون را چاپ کنیم.

اینجا اون ماده جادویی که نقش را روی توری تثبیت می‌کنه بهتون معرفی می‌کنیم. ماده حساس که در واقع به این اسم معروف شده چون این ماده به نور حساسیت نشون می‌ده و دربرابر اون سفت و سخت میشه... بنابراین در طی یک مرحله که اصطلاحاً بهش نوردهی میگن طرحمون به واسطه نور روی شابلن نقش می‌بنده و تثبیت می‌شه.

لاک حساس را با استفاده از یه وسیله مثل کاردک به صورت یک لایه نازک روی توری می‌کشیم. بعد از خشک شدن آن، طرحی که می‌خواهیم چاپ کنیم را روی میز نور قرار می‌دهیم و شابلن را هم بر روی طرح می‌گذاریم. طرح به واسطه نور روی شابلن تثبیت می‌شه و بعد ما می‌تونیم اون را با استفاده از رنگ مخصوص پارچه روی سطح مورد نظرمون چاپ کنیم.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید